top of page
  • Forfatterens bildeSekretær.no

Konkurranse? Ja, takk!


Da Dieter Zetsche, CEO for Daimler, nylig gikk av med pensjon gjorde BMW noe som både var genialt, rørende og lærerikt. De produserte en reklame om hans avgang, der en Zetsche «look-a-like», takker for seg og kjøres hjem i en flott Mercedes. Sjåføren kjører avgårde med bilen, og når Zetsche er sikker på at han er borte, åpner han garasjen sin og setter seg inn i en BMW i8. Ordene «Finally free» vises i det han kjører avgårde. Deretter takker BMW Daimler for konkurransen, og påpeker at de aldri ville vært der de er i dag uten Daimler (Mercedes) som konkurrent. Herlig. En viktig påminnelse om hvor viktig konkurranse er for innovasjon og fremgang. 

Når man er en liten bedrift, eller kanskje fortsatt sitter i startgropa, kan konkurrenter både skape frykt og gjøre en motløs. Spesielt hvis de er tilsynelatende bedre enn deg. Men sånn bør det ikke være! Vi trenger konkurranse. Det driver oss. I stedet for å frykte konkurrenter, bør vi heller stille noen viktige spørsmål:


  1. Hva er det ved vår virksomhet som gir oss et konkurransefortrinn? Er vi mer kostnadseffektive, mer produktive, bedre sertifiserte? Har vi bedre kapasitet? Andre ting?

  2. Hvordan kan vi differensiere oss? Hvordan markedsfører vi vår virksomhet på en unik måte? 

  3. Hva er konkurrenten god på? Kan vi utfordre dem på det?

  4. Hva gjør de som ikke vi gjør? Bør vi også gjøre det?

  5. Hvilke svakheter har de? 

  6. Hvilke styrker har vi?

Svarene på disse spørsmålene vil gjøre det lettere å pakke inn din virksomhet på riktig måte. 


Jeg opplever selv at når det dukker opp en ny konkurrent i min bransje motiveres jeg til å bli enda dyktigere på det jeg gjør. Og jeg håper for all del at konkurrentene tenker likt. På den måten slutter vi aldri å drive hverandre til å yte mer, bli bedre og tenke mer innovativt. Og det er sunt for bransjen.

Tenk hvordan idrett hadde vært uten konkurranse. KJEDELIG! En fotballkamp med ett lag på banen tror jeg ikke hadde trukket mange tilskuere. Uten konkurranse hadde spillerne ikke hatt noen grunn til å trene heller, og ville aldri kommet på det nivået vi kjenner i dag. Vi trenger konkurrenter. 

Dersom du har en virksomhet i en bransje som få kjenner til, finnes det en annen åpenbar fordel ved det å ha konkurrenter. Da er det nemlig flere som er ute og markedsfører bransjen og de tilhørende konseptene. 

Strategiske samarbeid er også noe å vurdere. Kanskje det finnes en konkurrent der ute som kan supplere ditt tjenestespekter eller sortimentet. Tenk blyant og blyantspisser, skjorter og knapper, rivjern og plaster. Strategiske samarbeid kan være fordelaktige dersom spillereglene er klare. Unngå for all del situasjoner der man utnytter strategiske samarbeid til å stjele hverandres kunder. Det gagner ingen i lengden. 

Det var en gang en som sa Work as if someone really talented is trying to take your job away from you”. Det burde vi alle gjøre. Det vil både vi og kundene nyte godt av. 

Husk at det går fint an å konkurrere uten fiendtlighet. Konkurranse dreier seg mer om utvikling og forbedring enn det å rakke ned på andre.

(+47) 993 05 234

11 visninger0 kommentarer
Logo til Sekretær.no - Virtuell assistent
bottom of page